26. huhtikuuta 2015

Viron taivaan alla

Herätys soitti perjantaina aika aikaisin. Taidan hieman huijata tuolla tekstissä ja sanoa nukkuneeni neljä tuntia, mutta nukuinkin lähes viisi! / Väsyneenä aamulla valmiina lähtemään uuteen seikkailuun uuden rinkan kanssa. / Helsingin check inissä odottelimme noin vartin verran ja sen jälkeen vielä about kymmenen minuuttia ennen laivaan pääsyä.

Tere! Kyseessä ei suinkaan ole mikään alkuvuotisen reissun muistelupostaus, vaan olen todellakin jälleen Virossa. Ollessani reissussa ensimmäistä kertaa sain paikan yhdeltä tallilta Saarenmaalla ja päätin lähteä. Vietin kuukauden Suomessa, pakkasin laukut ja matkustin taas. Kuukausi meni yhdessä hujauksessa. Tällä hetkellä en ole vielä Saarenmaalla vaan jo tutuksi tulleessa Itä-Virossa Ontikalla. Saavuttiin tänne eilen päivällä Marin kanssa viettämään mukava viikonloppu kavereidemme kanssa vielä ennen kuin he palaavat Suomeen. Perjantai aamuna heräsin neljältä ja tunnin päästä Mari haki mut parkkipaikalta ja matka alkoi. Pysähdyimme Linnatuulessa nappaamassa aamupalaa mukaan ja jatkoimme Helsingin satamaan Eckerölinen terminaaliin, josta laivamme m/s Finlandia lähti Tallinnaan 8.30.

Kaikki kuvat laivan kannelta, jossa vietimme aikaa. Aivan ihana sää! Viimeisessä kuvassa Suomi jää taakse.

Vielä yksi kuva kannelta. / Ollaan juuri ajettu laivasta ulos. Mulle tuo oli ensimmäinen kerta kun olen autolla mennyt isompaan laivaan. Olen matkustanut kyllä bussilla Ruotsiin, mutta menimme laivaan kävellen. Olen myös mennyt Ruotsi-Tanska-Saksa välit laivoilla ja silloin saimme olla bussin kyydissä, mutta ne laivat olivat paljon pienempiä ja bussilla meno muutenkin erilaista. :) / Keväinen Tallinna.

Sää oli koko matkan upea, aurinko paistoi lähes pilvettömältä taivaalta. Alku laivamatkan vietimmekin kannella ja löysimme paikan johon ei juuri edes tuullut. Kiertelimme muutenkin laivaa, kävimme karkkiostoksilla ja loppumatkan istuimme laivan perässä ikkunan vieressä. Autokannelle siirryimme hyvissä ajoin ja saimmekin odotella siellä noin puoli tuntia ennenkuin saimme ajaa ulos. Ajoimme suoraan parin tunnin matkan Ontikalle, jossa meitä vastaan tulivat heti iloiset koirat. Loppupäivä meni tehden kaikkia pikkujuttuja, vaihtaen kuulumisia, käyden kaupassa, syöden ja pelaten Aliasta. Nukkumaan mentiin jo aikaisin sillä olimme kaikki todella väsyneitä.

Jälleen Ontikalla! Kuvassa kenttä ja uusi talli. / Tällä kertaa majoittaudun majatalon puolella, mikä on ihan hauska kokemus. Ollaan kaikki porukalla samassa huoneessa. / Tällaiset maisemat huoneen ikkunasta aukeavat. Alhaalla näkyy majatalon terassa, takapihaa, hevosten tarha ja pellot.

Tänään nousin puoli yhdeksän aikoihin ja aamupalan jälkeen menimme ulos pesemään tallin lattioita. Sitten lähdimme syömään Valasteelle ja katsoimme samalla miltä vesiputous näyttää tällä hetkellä. Valasteelta ajoimme Sakalle, jossa myös kävimme kurkkaamassa vesiputousta, mutta tällä kertaa emme lähteneet alas rantaan. Sakalla kiipesimme taas myös näköalatorniin ja nyt ei onneksi ollut niin kylmä kuin edellisellä kerralla! Sakan jälkeen kävimme meille kaikille uudessa paikassa, nimittäin Kohtla Mining Parkissa Kohtla-Nõmmellä. Emme olisi paikkaa varmaan hoksanneet, ellei mun olisi tarvinnut käydä Sakalla vessassa, jolloin löysimme sisältä Ida-Virumaan turistikartan, johon paikka oli merkattu.

Lattioiden pesua kahdessa ensimmäisessä kuvassa. Mari innostui tekemään kakkataidetta.. Paras tiimi taas koossa! / Syömässä Valasteella. Ihanaa kun voi jo istua ulkona syömässä ilman että tulee kylmä.

Vähän ajoimme harhaan kun navigaattori ohjasi meidät pikkutielle omakotitalojen keskelle, mutta löysimme lopulta perille. Paikka yllätti hienoidellaan ja moderniudellaan. Ei vaan olla totuttu sellaiseen täälläpäin Viroa.. :D Paikka oli siis museo joka on rakennuttu vanhan kaivoksen kohdalle. Yläkerroksissa oli näyttely, mutta me ostimme liput jolla pääsimme ihan oikeaan kaivokseen. Retken hinta meinasi nousta turhan kalliiksi, sillä meillä ei ollut kymmenen hengen ryhmää ja olisimme tarvinneet englantia puhuvan oppaan. Myyjä tuli kuitenkin vielä kysymään haluammeko mennä eestinkielisen ryhmän mukana. Niin me sitten pääsimme alas kaivokseen ja aika hyvin ymmärrettiin oppaan selostukset. Hetki odoteltiin ja sitten laitoimme kypärät päähän ja takit päälle ja aloimme laskeutua. Kun pääsimme maan alle, menimme sisälle ahtaaseen junaan, joka rämisten ja huutaen kuljetti meidät perille. Käveltiin kaivoskäytäviä oppaan johdolla ja aina välillä pysähdyimme ja hän kertoi mitä paikalla oli joskus tehty yms. tietoa. Vierailemisen arvoinen paikka, jos joskus tuollapäin Viroa liikkuu! Ja taisimpa lukea että ihan ainutlaatuinen koko Euroopassa.

Tällaisen hampparin ja fantan tilasin Valasteella. Oli kyllä hyvää vaikka olikin kääritty A4-paperiin. :D / Sakan näköalatornissa. / Kohtla Mining Park

Nämä kolme kuvaa ovat tuolta Kohtla Mining Parkista. Keltaiset kypärät päähän ja vihreät takit päälle ja menoksi! / Pikkuinen junamme jolla aloitettiin tutustuminen kaivokseen. Oli kyllä aika kokemus.

Vietän täällä vielä sunnuntain ja maanantaina ajamme Marin kanssa takaisin Tallinnaan. Sieltä Mari jatkaa Suomeen ja minä otan bussin Saarenmaalle, jossa vietän alkukesän. Yritän postailla täältä niin usein kuin vain voin. Yksi maastoestepostaus Suomesta on vielä tulossa, kunhan saan sen kirjoitettua ja kuvat valittua. Onko teillä lukijoilla jotain toiveita postauksien suhteen? Toteutan niitä mielelläni ja niin paljon kuin pystyn. :)
-Hanna
Ps. Postaus on kirjoitettu lauantaina, mutta julkaistu vasta tänään (koska netti ei oikein toiminut la) ja siksi aikamuodot ovat hieman väärin!

1. Tää oli kiva postaus, kommentoisin jotain fiksumpaa jos osaisin mutta 3h yöunet ei auta asiaan... :D Mulla ei oo mitään fiksuja ideoita (yllätys yllätys), näitä postauksia on mukava lukea ja luen kyllä kaikki, vaikka olenkin ehkä maailman laiskin ja huonoin kommentoija :D Hauskaa matkaa, ota Rokkarista paljon kuvia! :D

1. Kiitoksia! :) Koita aktivoitua kommentoijana. ;)