24. helmikuuta 2015

Tallihommia ja turistikierros

Presja

Vaavi, toinen mun lemppareista täällä.

Tälläsessä säässä on kyllä kiva tehdä tallia!

Heippa! Tänne Viroon kuuluu hyvää. Olen tehnyt päivittäin tallia aikalailla aamusta iltaan. Aamutalliin ollaan menty kahdeksalta ja tauolle päästy siinä kahdentoista maissa. Taukoa ollaan pidetty noin parisen tuntia maksimissaan, kunnes ollaan menty jatkamaan päivätallia ja ratsastettu/juoksutettu hevoset. Sen jälkeen taas parin tunnin tauko ennen iltatallia jonka jälkeen on vapaata. Sunnuntaina tänne tuli kolmas työntekijä lomaltaan Suomesta ja näin ehdittiin maanantaina tehdä kaikki hommat nopeammin ja käytiin ratsastamassa jo ennen ensimmäistä taukoa. Syötyämme vain otettiin rennosti ja odoteltiin autoa, jotta päästäisiin kauppaan. Tehtiinkin samalla pieni turistikierros lähiseudulla, koska meillä oli hyvin aikaa ja sää oli ihana. Ajoimme merenrantaa pitkin Narvaan päin ja ensimmäisen pysähdyksen teimme vähän matkan päässä jonkinlaisella näköalapaikalla. Siitä olikin hienot näkymät kauas merelle ja horisontissa saattoikin nähdä kaksi Venäjälle kuuluvaa saarta. Kyseisellä paikalla oli myös iso vesiputous, jonka vedet laskivat mereen. Ainakin näin talvella vettä tuli aika vähän ja putous oli jäässä, mutta hieno se silti oli ja korkea!
Ja tässä mun toinen lemppari, jolla menin eilen ensimmäistä kertaa. Hän on nimeltään Doni.

Tämä kuva on vesiputoukselta merelle päin. Maisemat oli upeat!

Sitten jatkoimme samaa tietä eteenpäin ja menimme Toilaan. Ajelimme sitä ympäri ja Heidi ja Krista näyttivät mulle joitakin paikkoja. Matkalla sinne näimme merellä muutaman rahtialuksen, sekä Venäjän rannikon. Ollaan siis todella lähellä Venäjää, täältä tallilta on rajalle joku about 50km. Toila oli tosi idyllinen ja kivan näköinen paikka. Talot olivat hyvässä kunnossa ja hienoja ja muutenkin siistiä. Vähän toista kuin mitä täällä Itä-Virumaalla yleensä näkee.. Kun matkustin Tallinnasta tänne niin sain matkalla hyvän annoksen Neuvostoliitto aikoja, sillä iso osa rakennuksista on sen näköisiä että huhhuh! Täällä Kohtla-Järvellä missä me ollaan niin on ihan ok keskusta, vaikka kyllä sieltäkin niitä talon rötisköjä löytyy. :D Oon jo kyllä tottunut niihin ja suurimman osan ajasta vietänkin täällä tallialueella, missä on kivat rakennukset ja ympäristö. Mutta niin, Toila tosiaan oli sen näköinen paikka missä voisin itsekin asua. Ajoimme alas meren rantaan ja näimme matkalla vilauksen Viron presidentin kesäasunnosta. Jätettiin auto parkkiin ja käveltiin sitten ihan rantaan katselemaan ja kuvailemaan. Oli kyllä upea ranta ja kuulemma kesäisin ihan täynnä.

Ja tässä se putous!

Nämä kaksi kuvaa on Toilan rannalta.

Toilasta lähdettyämme ajoimme Jõhvin läpi Kohtla-Järven keskustaan, jossa kävimme kaupassa. Keskustasta löytyy mm. bussiasema, koulu ja kauppakeskus (jossa on Hese!). Nyt mulla oli muuten vähän enemmän ajatusta mukana ostoksia tehdessä, toisin kuin ensimmäisellä kerralla. :D Kaupalta ajettiin takaisin tallille, haimme hepat sisälle ja kiirehdimme katselemaan Sydänmailla. Ennen iltatallia soitin vielä kotiin ja ilmoitin olevani edelleen hengissä. Illalla vietettiin vielä porukalla aikaa olohuoneessa syöden, jutellen ja telkkaria katsellen. Sellainen päivä mulla tänään! Mulla on tosiaan täällä mukana kamera, jonne kertyy koko ajan kuvia mutta saan ne sieltä pihalle luultavasti vasta Suomessa. Nyt saattekin siis kuukauden ajan tyytyä pelkästään puhelinmateriaaliin. Kun saan kuvat pois kamerasta niin teen sitten kuvapostauksen niistä. Katsotaan jos huomenna olisi taas kiva sää ja ehtisin kiertää aluetta ja tehdä esittelypostausta siitä. :) Sanotaan nyt loppuun vielä lyhyesti että täällä menee hyvin, työt sujuvat mukavasti eivätkö edes juuri töiltä tunnu, pidän kaikista hevosista, mulla on super kivat työkaverit ja tullaan hyvin toimeen, Suomeen ei ole ikävä ja olen vihdoin päässyt toteuttamaan yhtä unelmaani ja asun ulkomailla tehden sitä mitä rakastan. Mutta tulevaisuus on yhä mysteeri ja suunnitelmat auki..ja kuulkaa täällä ne eivät ole juuri selkeentyneet vaan vaihtoehtoja on tullut vaan lisää. :D
-Hanna

Vähän herkkuja kaupasta!

Lopuksi vielä selfie tallikoira Daltonin kanssa. :)

1. Ompas hienon näköisiä paikkoja! Varmasti mahtavaa olla siellä Virossa töissä, voisi olla avartava kokemus :D Toivottavasti viihdyt!

welifedream.blogspot.fi

1. Kiitos, viihdyn täällä kyllä hyvin ja on ihanan erilaista! :)